Haiti graffitis srácból 110 millió dollárt érő Picasso-utód: Jean-Michel Basquiat, a valaha élt legdrágább amerikai művész
Hogyan lesz egy fiatal graffiti „huligánból”, aki 50 dollárért árulta festményeit az 1980-as években egy olyan keresett művész, akinek 60 millió dollárért kiáltják ki képét egy aukción, ami végül 110.5 millió dollárért kel el, megdöntve ezzel a legdrágábban eladott amerikai festmény rekordját (Egyben most ő a vezeti a legmagasabb áron értékesített festmény fekete művésztől rekordlistáját is.)?
A válasz a különleges pályagörbére, amit az 1988-ban, drogtúladagolásban elhunyt művész leírt, a művészpiac kiszámíthatatlan, de erőteljes alkímiájában rejlik: nyers tehetség, lenyűgöző önéletrajz és limitált erőforrás egyvelegében.
„Mindezen felül pedig, az éppen „menőnek” titulálás és a misztikum is sokat hozzátesz a történethez” – mondta Franklin Sirmans, a Pérez Képzőművészeti Múzeum igazgatója, egyben Basquiat szakértő. „Az övé egy sikertörténet, ami tragédiából ered és amivel az emberek azonosulni tudnak és amit sokszor keresünk a művészekben, mint ikonokban és ezáltal tekintjük igazán a „mieinknek” őket; a tragikus életút – a mi „saját” Kurt Cobainjaink és Janis Joplinjaink.
Csütörtök este, a Sotheby aukciósház 60 millió dollár kikiáltási árról bocsátotta árverésre Basquiat 1982-es festményét, egy koponya formájú arcképét, ami végül 110.5 millió amerikai dollárért kelt el, a valaha volt legmagasabb áron, mind az amerikai, mind a fekete festőművészek történelmében.
Hatalmas dolog 8 számjegyű összegről beszélni egy olyan kép esetében, amit csupán 19.000 dollárért vásárolt két, feltörekvő festők képeire specializálódott gyűjtő, Jerry és Emily Spiegel 1984-ben. A mű azóta se került vissza a piacra egészen mostanáig.
Ugyanakkor a magas árfekvés Basquiat esetében nem újdonság, tudhatjuk meg a műértőktől. A tavalyi évben is ő lett a legmagasabb árverési eladásokat produkáló amerikai művész, csaknem 172 millió dollár bevételt generálva 80 festmény eladásával. Az igény Basquiat művészete iránt közel tízszeresére növekedett az elmúlt 15 évben.
„Ahogy a képzőművészet piac is rendkívüli módon felgyorsult az utóbbi években, úgy jelentek meg olyan kiváló ízlésű modernművészet kedvelők is, akik bátran akasztottak egy Basquiat képet, mondjuk egy Picasso mellé.” – mondta Jeffrey Deith műkereskedő, aki egyébként a festő temetésén is búcsúbeszédet tartott. „Basquiat már korábban is egy önálló, külön kategóriát képviselt a festészetben más kortárs képzőművészekkel szemben.”
A kérdés, hogy a fiatalon elhunyt, most divatossá vált alkotó továbbra is ilyen magas piaci értéket fog-e hosszú távon képviselni. Az aukciók világában jártas szakemberek szerint, ha elindul egy ilyen igény-és értékemelkedés, még többen ráébrednek majd, hogy ők is szeretnének képet az éppen népszerűvé vált festőtől és mind egyre több és több Basquiat gyűjtő jelenik majd meg. Ha egy műkedvelő már egy alkalommal is, példátlanul magas árat ajánl egy alkotásért, az összeg felajánlása maga is értéket teremt.
Az idei szezonban a különböző galériák kínálatában összesen nem kevesebb, mint 16 Basquiat képet kínálnak árverésre, amiknek az összesített becsült értéke minimum 119 millió dollár. A „haiti graffitis srác” tehát darabszám és pénzügyi szempontból is a hét „legsúlyosabb” művésze.
Ugyanakkor az árverésre kerülő Basquiat művek többsége már várhatóan kevésbé lesz jelentős az aukció szakértők szerint és egyelőre kiszámíthatatlan, hogy végül az árra, amin elkelnek hatással lesz-e a korábbi akcióra bocsátott rekordösszeget produkáló képek népszerűsége. „Most, hogy elindult a Basquiet-mánia, sokan akarnak majd eladni is képeket, remélve, hogy profitálhatnak a korábbi képek népszerűségéből, és inkább kevésbé jelentős képektől hajlandóak megválni, elképzeléseik szerint jelentős áron. Viszont ez a folyamat pont ellenkező irányba indulását okozhata majd, a gyengébb képek lehúzhatják a Basquiat képek árait egy ésszerűbb szintre.” – vélekedett Brett Groovy, a Christie aukciós ház korábbi elnöke és a nemzetközi kortárs művészetek képviselője.
A legkiválóbb Basquiat képekről szólva viszont –ami általában a festő 1981 és 1983 között keletkezett alkotásait jelenti, vagyis rövid karrierje kezdeti időszakát- az igény továbbra is magas marad. Tehát azok a gyűjtők, akik ilyen Basquiat képet birtokolnak, nem akarnak majd megválni tőle, a múzeumok nem engedhetik meg őket maguknak, tehát festményeiből csak nagyon kevés található meg jelentősebb intézmények gyűjteményében.
„Egy kicsit olyan ez, mint Warhol Marilynjei” – mondta Groovy. „Valami nagy dolognak kell történnie ahhoz, hogy ezek a képek valaha piacra kerüljenek.” ”És nagyon kevés művész van csak- tette hozzá-akik ilyen felbuzdulást idéznek elő a művészpiacon.”
Bár Basquiat most a festménypiac sztárja és népszerűsége töretlen, nagy retrospektív kiállításai csak elenyésző alkalommal voltak eddig a nagy nemzetközi múzeumokban, mint a londoni Tate Modern vagy New York-i Modern Művészetek Múzeumában. Egy grandiózus tárlat, „Basquiat: Boom for Real” címmel nyitja meg kapuit a szeptember 21-én a londoni Barbican Centerben. Ez lesz az első alkalom, hogy Basquiet műveiből egy nagyszabású kiállítás nyílik a brit közönség számára.
A 60 millió dollár kikiáltási árú képet, amit csütörtökön a Sotheyben, New York tavaszi szezonának legjelentősebb aukcióján bocsátottak árverésre, Lise Spiegel Wilks adta át az aukciós háznak, Mr. Spiegelnek a lánya, aki amellett, hogy ingatlankereskedő, műgyűjtő is volt a New york-i King’s Pointban. Spiegel és felesége 2009-es halála után gyűjteményük lányaikra szállt, Lise Spiegel Wilksre és Pamela Sandersre. Ms.Sanders összesen 107 képet adott át a Christie aukciósháznak a szülei gyűjteményéből , ami állítólag garantáltan több, mint 100 millió dollárt hoz majd – de még így, összességében se éri el a képek értéke a másik Spiegel lány születőktől örökölt „Cím nélkül”-i képét.
„A „Cím nélkül”-hez a művész egyik másik képe sem fogható” – állapította meg egy párizsi műkereskedő, Christian Ogier. „Basquiat mindig jó, de ezen a képen mutatkozik meg legerősebben művészetének éle és színei”.
A festő élettörténete is állandó érdeklődés forrása: egy fekete, rasztahajú fiatalember, aki festői pályafutásának kezdete után 7 évvel, épp annak fellendülő időszakában hunyt el.
A haiti apa és puerto ricoi felmenőkkel rendelkező anya gyermekeként született Basquiat a nem hivatalos SAMO graffiti duo egyik tagjaként kezdte művészi pályafutását és csodagyerekként emelkedett ki az Alsó-Keletiparti Manhattan hip-hop, post punk és utcai művészet kultúrájába csöppenve a késői 1970-es években.
Első önálló kiállítása 1980-ban volt és onnan már nagy sebességgel tört az elismertség felé. Csupán néhány év alatt a képeit 50 dolláérért értékesítő grafikusból, 250 ezer dollár értékű, önálló kiállítással rendelkező művésszé vált.
Andy Warhollal egy étteremben ismerkedett meg, ahol megmutatta neki munkáit és ezzel barátság és együttműködés alakult ki a két ikonikus alkotó között. Barátai közé tartozott még David Bowie és állítólag még Madonnával is volt futókapcsolata.
Ahogy ismertsége nőtt és munkái New York legfelkapottabb galériáiban kerültek kiállításra, a New York Times magazin címlapján is feltűnt az „Új művészet, új pénz: Egy amerikai művész marketingje” címmel.
Emellett még ott van a haiti származású művész festői tehetsége és történelmi jelentősége. „Ő a 20. század második felének egyik legnagyobb alakja.” – mondja Dieter Buchhart, egy kurátor, aki világszerte szervezett már Basquiet kiállításokat. „A szavak és a vonalak, amikkel dolgozott és ahogy mint, egy szivacs magába szívta az őt körülvevő összes információt, emeli őt a legnagyobb festők közé.”
Herb és Lenore Schorr gyűjtők a fiatalon elhunyt művész legkorábbi támogatói közé tartoznak. 1981-ben mintegy 3500 dollárért vásárolták meg a festő 8 láb széles „Méreg Oázis” című festményét egy new york-i gyűjtőtől. Két évvel később, már 10000 dollárért vették meg egy másik nagy képét is.
.”Született festő-és grafikus tehetség volt, aki szavakat is használt művészetében és New Yorkot reprezentálta, ezért is szeretjük” emlékezett vissza a 75 éves Mrs. Schorr. „Briliáns és karizmatikus fiatalember volt.”
Az aukció nyertese, aki a képet végül nem kevesebb, mint 110 millió dollárért vásárolta meg, egy , egy japán vállalkozó és kortárs műgyűjtő, a 41 éves Yusaku Maezawa, aki az Instagramon fedte fel kilétét, ahova egy olyan képet töltött fel, amin a földön ülve csodálja legfrissebb (és minden bizonnyal legdrágább) szerzeményét.
Maezawa, aki egy jelentős divat webáruház ésa Kortárs Művészeti Alap alapítója elmondása szerint egy szülővárosában, Chibában tervezett új múzeumban kívánja a képet kiállítani, de előtte bérbe adja őket más intézményeknek és kiállításoknak, szerte a világon.
Ez egyébként már a második alkalom, hogy a japán műgyűjtő rekordot döntött egy Basquiat kép vásárlásával. Tavaly ugyanis ő volt az, aki szintén rekordértékű összegért, 57.3 millió dollárért vásárolta meg a művész1982-ben alkotott cím nélküli festményét, amin Jean-Michel önmagát ördögszarvakkal ábrázolta és hangsúlyos narancs, piros, fehér és fekete színeket használt.
Sok felkapott képzőművésszel találkoztunk már, akiknek népszerűsége csak fellángolások voltak a műkedvelők részéről, a kérdés az, hogy Basquiat sikere egy tartósan égő tűz lesz-e vagy szintén hamar kialszik.
„Basquiat sokoldalúsága és a dimenziók, amiket teremtett, ma még relevánsabbak, mint valaha – hatása a zenére, a szövegekre, az öltözködésre – még a frizuradivatra is – teljesen beépült napjaink kultúrájába.”- vélekedik Larry Warsh, aki régóta lelkes Basquiat gyűjtő. „Jean-Michel most már a művészet legnagyobbjaihoz kötődik, szóval milyen árat vagy hajlandó fizetni érte?”
Az mindenesetre bizonyos, hogy ezzel a rekorddal Jean-Michel Basquiat végérvényesen belépett olyan művészek csarnokába, mint: Picasso, Giacometti, Bacon és Warhol – vagyis akiknek művei a hihetetlen 100 millió dolláros összegnél is magasabbért keltek el.