„A művészet körülvesz” A porcelánkészítés új dimenziója
Minőség, divat, tradíció – ez jellemzi a Papp Erzsébet által megálmodott porcelánékszer
kollekciókat, amelyek a Pálházán működő családi vállalkozásban kelnek életre és immár a
világ számos országában osztatlan sikert arattak. A magyar identitású, ZEMA Porcelán és
Ékszerház darabjai az utóbbi néhány hónapban több rangos nemzetközi eseményen is
bemutatkoztak, többek között Rigában, a szecesszió fővárosában, ahol egy korabeli múzeum
állandó kiállítását tették izgalmasabbá. A kulisszákról és a környezettudatos manufaktúra
mindennapjairól Papp Erzsébet designer mesélt.
– Mióta foglalkozik porcelánnal és honnan jött az ékszerkészítés ötlete?
– Eredetileg stylistnak tanultam, de valahogy mindig is úgy éreztem, ez nekem kevés. Először
mások által tervezett és gyártott nemesfémeket, ékszereket forgalmaztunk, majd elkezdtünk saját
ékszereket tervezni: valódi kristályokkal foglalkoztunk, amiknek szintén nagy sikere volt, de a
gazdasági világválság 2011-ben minket is elért. Tudtuk, hogy más irányba kell mennünk és úgy
döntöttünk, váltunk, de az ékszerektől nem akartunk elszakadni.
– A porcelángyártás évszázados tradíciókkal rendelkezik, de hogyan születik ékszer ebből az
anyagból?
– Bármibe is fogtunk, mindig arra törekedtünk, hogy valami különlegeset, exkluzívat nyújtsunk és a
porcelán ékszerek ötlete is onnan eredt, hogy olyan anyagot szerettünk volna használni, ami eltér az
általánostól. Magyarország nagyon híres a porcelánról és komoly művészeti ág is, mindamellett,
hogy napi termékeket is előállítanak belőle. Hatalmas lehetőség van benne, így kitaláltuk, legyen ez
az ékszerek alapja. Mi magunk tervezzük meg a formát és rá a mintát, amely a Pálházán működő
üzemünkben készül el. A porcelán ráadásul nemcsak attól érdekes, hogy magyar, hanem attól is,
hogy csak olyan anyagokat tartalmaz, amely a természetben, a környezetünkben előfordul. A mi
esetünkben azonban nemcsak az alapanyag környezettudatos, hanem a gyártás is: a kemencékhez
használt elektromos áramot ugyanis napenergiával állítjuk elő, a gyártáskor használt
melléktermékeket pedig újrahasznosítjuk.
– Ön a tervező, ön találja ki, hogy milyen témát festenek egy-egy kollekcióra. Honnan jön az
ihlet?
– Az ihlet vagy jön, vagy nem. Ha valami megérint, szinte ömlenek, vagy ahogy mondani szoktam,
„megtámadnak” az ötletek. Ehhez azonban sokszor ki kell mozdulnunk a komfortzónánkból, a napi
rutinunkból. A tervezésnél az ékszerészi múltamat, valamint a stylist tanulmányaimat is tudom
hasznosítani, de minden kollekciónál nagyon fontos számomra a tradíció. Az ékszereken
feldolgozott témák aktualitást és egyben identitást fejeznek ki, amiből aztán kialakul az imidzs,
illetve ez már maga az imidzs. Minden kollekciónak vannak különböző darabjai – gyűrű, karkötő,
fülbevaló, medál –, amelyek magukban hordozzák, hogy honnan jövünk, kik vagyunk. Megjelennek
az ősök és a múlt, a magyar tájegységek témái mellett feldolgoztuk az őshazából érkező népek
motívumvilágát a hun, a szkíta és az avar kollekciókban, amelyek szerintem legalább annyira
fontosak, mint a múlt század eleji tradicionális díszítőelemek. Minden porcelánból készült
ékszerünk értéket közvetít és ahogy „A művészet körülvesz” mottónk is elárulja, a tradíció iránti
elkötelezettség mellett a művészetre és a kultúrára is hangsúlyt fektetünk. A Csontváry, Van Gogh,
Faragó alkotásait feldolgozó kollekciók szintén egyfajta identitást képviselnek.
– Az elmúlt hónapokban több nemzetközi kiállításon és divatbemutatón is osztatlan sikert
arattak a magyar porcelán különlegességek. A kerámiaipar legnemesebb anyagának hazájában, Kínában is valósággal körberajongták a termékeket, de Rigában, Moszkvában és
Kolozsváron is rengetegen érdeklődtek az egyedülálló ékszerek iránt. Hogy készülnek egy-egy
rendezvényre?
– Mindegyik rendezvényre más és más ékszerekkel készülünk, kiemelt hangsúlyt fektetve arra, hogy
mi az adott kiállítás vagy divatbemutató témája, kikhez kell szólnia a kollekcióknak. Előfordul,
hogy egy komplex divatbemutatót kell prezentálni, vagy egy kiállításon kell kihozni a legtöbbet
abból a kollekcióból, amit kitehetünk, egy nagyobb, több hónapig tartó tárlat esetében pedig meg
kell fogni a nagyközönséget. Pekingben, a porcelán fellegvárában mindenki rácsodálkozott, hogy
egyáltalán léteznek ilyen ékszerek. Újdonságként hatott a fogyasztók számára, meglepőnek, de
egyúttal különlegesnek is találták a termékeinket, amelyek egyediségét az adja, hogy alapos
átgondolás és tervezés előzi meg a gyártást, és minőségében is egy igen magas színvonalat
képviselnek. Legutóbb Rigában, a szecesszió fővárosában, egy korabeli múzeum állandó kiállítását
a szecessziós stílusú porcelánok tették izgalmasabbá. Sok embernek és sokféle igénynek kellett
megfelelni, nem beszélve a divat változó szélsőségeiről. A másfél hónapon át tartó időszaki
tárlatunknak közel 20.000 látogatója volt.
– A manufakturális gyártás minden mozzanata kézzel készül, hogy válik valóra egy-egy álom?
Milyen folyamatok zajlanak le a tervezéstől a kivitelezésig?
– Designerként én akár heteket, hónapokat is eltöltök egy-egy kollekció megálmodásával, majd
aztán szakemberek bevonásával életre keltjük ezeket. Miután megszületik egy ötlet a fejemben,
leülünk az üzemben dolgozó kollégákkal és megbeszéljük, hogy hogyan lehet megvalósítani,
egyáltalán megállja-e a helyét az elképzelt forma és minta, lehet-e a színeket együtt égetni, valamint
javítjuk az esetleges hibákat, hogy aztán elindulhasson a gyártás. Miután elkészült a műszaki rajz, a
kezdeti formákat szobrászművészek alkotják meg. A negatív formába beletöltik az üzemben, saját
receptúra alapján készült porcelánmasszát, amit aztán kiégetnek. Miután megkeményedett, üvegmáz
kerül rá és ezt dekorálják a festőművészek és porcelánfestők. A kézi megmunkálás értékén túl az
ékszerek exkluzivitását tovább növeli a dekoráláskor használt 21 karátos arany és a 23 karátos
platina. A nemesfémet egy úgynevezett vivőanyaggal visszük fel, ami a kemencében kiég és csak a
tiszta arany, vagy platina marad rajta. Így születik igazi ékszer minden egyes darabból. A
technológiai megvalósítást és gyártást a férjem, Papp János irányítja egészen a termékek
kereskedőkhöz való eljutásáig.
– Hogyan kapcsolható össze a porcelán és a divat?
– Sokat dolgoztunk azon, hogy a porcelán ékszer divat legyen. A kollekcióink különlegesek,
egyediek, elsősorban 30-40 éves művelt, kifinomult érzékű hölgyekhez szólnak, de a fiatalabb és
idősebb korosztály is szívesen viseli. Természetesen törekszünk arra, hogy minden darab divatos
legyen, ugyanakkor fontos, hogy olyan kollekciót hozzunk létre, amely egy kicsit a szélsőséges és
gyorsan változó divat fölött áll. Mindegyik ékszer mögött érzés van. Ha egy alkotás szeretettel
készül, az meglátszik rajta. Hiszek abban, hogy a kézzel készült termékben benne van az energiája
annak is, aki készíti. Ha pedig mondanivalója, komoly tartalma is van annak a műnek, dupla
energiával bír. A ZEMA egyébként egy mozaikszó, amely a gyermekeink kezdőbetűiből jött létre
(Zsófi, Eszter, Máté, és ApaAnya). Ahogy a nevünk is mutatja, családi vállalkozás vagyunk és a
jövőnket is úgy képzeljük el, hogy a gyermekeink folytatják majd ezt a tradíciót.