Egy művészbarátság
R ippl-Rónai József legalább annyira nagy hatást gyakorolt a modern magyar művészetre, mint Aristide Maillol a modern európai szobrászatra. A kiállítás e két nagy hatású művész barátságát és kapcsolatuk művészi dokumentumait állítja középpontba. A mintegy kétszáz művet felvonultató tárlaton a Nabik köréhez tartozó festő barátok (Pierre Bonnard, James Pitcairn-Knowles, Édouard Vuillard) művészete és a párizsi környezet is felvillan néhány a Szépművészeti Múzeumban, illetve a kaposvári Rippl-Rónai Múzeumban őrzött művön keresztül.
Rippl-Rónai József 1890 körül ismerkedett meg Aristide Maillollal Párizsban. A két fiatal művész életre szóló barátságot kötött és kölcsönösen támogatta egymást művészi törekvéseiben. Mind Rippl-Rónai, mind Maillol pályája szempontjából döntő volt az ezt követő mintegy tíz év és a művésszé érésük szempontjából is meghatározó barátságuk. Maillol kezdetben festőnek készült, de foglalkozott szőnyegtervezéssel és faszobrok faragásával is. Rippl-Rónai, miután búcsút vett első mesterétől, Munkácsy Mihálytól, a párizsi szimbolista körökben forgolódott. 1894-től a Nabikkal dolgozott együtt, akiket ő ismertetett össze Maillollal.Maillol fokozatosan eltávolodott a festészettől, majd a szőnyegkészítést is feladva a szobrászatban találta meg hivatását. Kapcsolatuk egyik tetőpontja az a három hónap volt, amelyet Rippl-Rónai 1899 végén a Pireneusokban fekvő Banyuls-sur-Merben töltött Aristide Maillol vendégeként.
Kettejük kapcsolatának legintenzívebb periódusa az a három hónap volt, amelyet Rippl-Rónai és leendő felesége, Lazarine, Maillolék vendégeként töltött el Maillol szülőföldjén, a katalóniai Banyuls-sur Merben. A látogatás mélyreható változást indított el Rippl-Rónai festészetében. A déli vidék intenzív színei, a tenger, a fények új témát kínáltak, és a korábbi szürke-fekete palettát felváltották az élénkebb színek.
Rippl-Rónai 1900-as hazatérése után a két művész útjai elváltak. Kiállításunk utolsó szekciója karrierjük ezt követő alakulását mutatja be, felvillantva néhány fő művet. Itt kapnak helyet Maillol fametszetei, az első nagy sikerű Földközi-tenger-szobrához és a Cézanne-emlékműhöz készült rajzai és tanulmánya, valamint Rippl-Rónai színpompás kukoricás képei.
Magyar Nemzeti Galéria, 2014. december 17. – 2015. április 6.