Otello – Opera és identitás
Az operából jól ismert fekete smink még mindig kérdéseket vet fel.
A német tenor Jonas Kaufmann június 21-én debütált Verdi Otelló című operájának címszereplőjeként. Persze elsődlegesen egy operában mindig a hangzás a lényeg. De nem mehetünk el a szereplők sminkje, jelmeze és gesztusai mellett. Otello 2017-ben egyszerre vizuális és etikai kérdéseket is felvet. A vezető szerepeket játszó tenorok száma nem túl nagy és túlnyomó többségük fehér. Hogyan lehet akkor mégis „sötét” embert ábrázolni a színpadon?
Egészen a közelmúltig a fehér bőrű színészeknél sötét színházi sminket használtak. Keith Warner, aki a Covent Garden új Otellóját irányítja teljesen elzárkózott ettől: „Ez a közönség fantáziájáról szól. Ez egyfajta bűncselekmény a fekete közösségek számára.” Valami már megoldást kell keresni a smink helyett a mór identitás ábrázolására.
Otelló alakja faji és identitási kérdéseket vet fel. A darab történetileg nem mór; fehér színészek játsszák, fehér művészek elképzelései alapján, de a faji konfliktus mégis jelen van benne. Otelló bronzos bőre egyfajta „rabszolgaságra adott válasz”. De ma már nem szükséges, hogy Otellót „feketében” tüntessék fel.
Addig is, az Opera folytatja azt az utat, miszerint több támogatás és foglalkoztatás szükséges a színes bőrű énekesek, színészek számára: „Hamarosan új produkcióval jövünk” – mondta Jude Kelly színházigazgató.