Az érzelmek királynője
Lara Fabian kanadai énekesnő világszerte óriási népszerűségnek örvend, hangjának ereje, merészsége és technikai virtuozitása elbűvöli a közönséget. Dalai folyamatosan vezetik a slágerlistákat, a rajongótábora óriási, platina- és aranylemezek fémjelzik pályáját. Az énekesnő a Papp László Sportarénában ad koncertet először hazánkban 2016. április 26-án!
Lara Fabian – akit a média évekig Céline Dion-nal mért össze – fontosnak tartja kiemelni, hogy bár őt popénekesnek tartják, a zenéje nem pusztán csak pop, felfedezhető benne a klasszikusoktól kezdve a rockon át, egészen a country is. Stílusa kortárs pop/rock, francia pop, euro-pop.
A belga-olasz származású Lara Fabian lemezei eddig világszerte több mint 20 millió példányban keltek el. A zeneszerzőként és szövegíróként is alkotó Lara 1978 decemberében kapott egy zongorát a szüleitől, ami meghatározta a sorsát, 1988-ban már ő képviselte Luxemburgot az Eurovíziós Dalfesztiválon, ahol negyedik helyezést ért el. Első áttörő sikerét 1994-ben a Carpe Diem című lemez hozta meg, 1997-ben a Pure c. lemeze Franciaországban több mint 2 millió példányban kelt el, Félix-díjat kapott a legnépszerűbb lemez kategóriában. Első kanadai énekesként részesült abban a megtiszteltetésben, hogy megformázták és kiállították képmását a Viaszmúzeumban. Következő lemezének címadó dala 1999-ben azonnal a slágerlista első helyére ugrott, 2001-ben megjelent Nue c. albumával pedig megmutatta, hogy mennyire sebezhető, törékeny és őszinte. A 2002-es DVD-n, amely a legnagyobb slágerei válogatása, a „Je t’aime” című dalt végig vele együtt zengi a több tízezres közönség, de az eredeti ”Je t’aime” (Szeretlek) helyett a rajongók azt énekelték, hogy „On t’aime” (Szeretünk). 2005-ös albuma Franciaországban és Belgiumban is platinalemez lett, az óriási sikert az „Un regard 9” világturné követte, ahol százezrek vettek részt a koncertjein. 2011-ben Lara tévénézők millióinak énekelt az Ázsia Téli Játékok megnyitó ceremóniáján, majd Le Secret címmel jött ki a következő albuma 2013-ban. A 2014-es és 2015-ös teltházas észak-amerikai és európai koncerteket követően Lara 2015-ben jött ki az új lemezével, amely immár az énekesnő tizenkettedik albuma. Lara mindeközben olyan francia énekesnőknek is írt dalokat, mint Chiméne Badi, Nolwenn Leroy és Myriam Abel, és a saját számai mellett szívesen énekli Charles Aznavour, Edit Piaf, vagy Barbara Streisand dalait is. A világszerte ismert és elismert Lara Fabian Magyarországon is óriási népszerűségnek örvend. Hatalmas rajongótáborában már szinte fanatikusokkal is találkozhatunk.
Hol találta meg ehhez akkoriban a technikát? Ír egy vázlatot gitárra vagy zongorára? Vagy meghall egy dallamot?
Egész életemben énekeltem. Nyolcéves koromban zongorát kaptam ajándékba a szüleimtől, én meg elkezdtem komponálni. De az igazat megvallva, a rendes, igazi zenei tanulmányokon túl nincs olyan, hogy recept. A dalszerzés kulcsa az ihlet. Engem az élet inspirál, az emberek. A lehető legváratlanabb helyzetekben jut eszembe egy dallam vagy a szöveg. Van például, hogy vezetés közben dudorászni kezdek, felveszem a telefonommal, aztán kidolgozom a zongorán, amikor hazaértem.
Nagyon ritka az ekkora hangterjedelem a popszakmában, ön pedig legalább 4 nyelven csaknem anyanyelvi szinten beszél. Adta volna magát, hogy operaénekes legyen. Mi vonzotta mégis a popzenéhez?
Hatalmas operarajongó vagyok. Ne felejtsük el, hogy az édesanyám szicíliai volt, a belcanto és az opera nagyon mélyen beágyazott az olasz kultúrában, ahogy az én életemben is. Mégis más utat választottam. Nekem fontos, hogy a saját dalaimat komponáljam meg és adjam elő. Arra pedig, hogy a közönséggel kapcsolódjunk, keresve sincs jobb a popzenénél – éppen ezt jelenti a pop.
Amikor ma rendszerkritikus dalokat ír, valóban bízik a hatásukban, vagy csak kikívánkoznak?
A dalok olyan erős információhordozók, amelyekhez hasonló nincs is. De a műszaki egyetemen megtanultam, hogy információátadásról csak abban az esetben beszélhetünk, ha van leadó, amely az információt kódolja, átvivő csatorna, ami továbbítja, és van vevő, ami/aki dekódolja. Ha ebből a rendszerből kimarad bármelyik elem, például az átvivő csatorna, akkor információátadás nem történhet meg.
Hatalmas slágere a Caruso. Hallgat klasszikus énekeseket?
A Caruso Lucio Dalla szerzeménye, életem egyik legkedvesebb olasz dala. Nagyon szeretem a komolyzenét, különösen az olasz mestereket, Verdit, Puccinit, Vivaldit. Talán tudja, feldolgoztam és előadtam Albinoni Adagióját is. Olaszország több ezer éve kulturális, zenei és művészettörténeti nagyhatalom. Engem a kortárs olasz művészek is inspirálnak. Nagyon szeretem Elisa vagy Tiziano Ferro zenéjét. Őt nemrég láttam koncerten Brüsszelben. Elképesztő.
Mit gondol, mitől válik egy sláger slágerré? Létezik erre bármilyen recept?
Recept természetesen nincs, és jól van ez így. A dal akkor válik slágerré, ha az emberek több különböző szinten tudnak azonosulni vele. Biztonsággal csak a magam nevében beszélhetek, de amikor dolgozom, egyáltalán nem foglalkozom azzal, mennyire jön majd be a közönségnek. Az ember egyszerűen nem tud ilyesmit kiszámítani.
Nagyon szenvedélyes előadó, ezt a rajongói jól ismerik és éppen ezért a rajongói. Meddig menne el kockázatban? Mivel kísérletezne a kompozícióban vagy a színpadon?
Állandóan kockáztatunk, hiszen minden alkalommal úgy kínáljuk fel az új dalokat, az új show-kat, hogy sejtelmünk sincs, tetszik-e vagy sem a közönségnek, esetleg teljesen hidegen hagyja. Minden turnén egyszerre vagyok izgatott és ideges, mielőtt színpadra lépek. Nem szeretném, ha csalódnának bennem, hiszen azért jöttek, hogy jól érezzék magukat. Kicsit olyan ez, mint az artista helyzete a cirkuszban. Minden szám egy mutatvány. Védőháló nélkül. De azért mindig hihetetlen boldogságforrás ez. Ahányszor találkozom a közönséggel, annyiféle a kapcsolat. Minden alkalommal más. Ez a zene varázsa. És én erről nem mondanék le semmiért.
Egy művészt igazán jól a dalszövegei alapján lehet megismerni, csak tudni kell olvasni a sorok között. A dalok a Nue címá lemezéről valók, ami eddigi pályájának legszebb és legszenvedélyesebb műveit tartalmazza. J’y crois encore (Még hiszek benne): „Az ember bízik abban, hogy lecsillapodik mélyrõl jövõ haragja” Azt mondod, hogy az ember erõsebb, amikor megsebzett vagy megalázott? Te mit teszel, amikor kedvtelen vagy?
Az ember bölcsebbé válik a megpróbáltatásoktól, és ez újra erőt ad nekünk, de a bosszú biztosan nem hajtóerő. Az a pillanat, amikor a színpadon állok, és a terem visszatartja a lélegzetét, az, amikor az édesanyám átölel, még az is, amikor egyedül vagyok a sötétben és zenét hallgatok, boldoggá tesz… Mindezek a dolgok, és még nagyon sok más.
Aimer déjá (Már szeretni): „Mindig oda fogok menni, ahol nyugalom van. Mindig oda fogok menni, ahol jog van. Ahol a becsületességem lefegyverző.” Mindig nagyon őszinte voltál az interjúkban…
S’en aller (Elmenni): „Egy másik történetről felfedezted a változást. Miképp a Nap forog a Föld körül…” Ez a dal, olyan benyomást kelt, mintha sokáig kerested volna saját magad…
A legnehezebb eljutni odáig, amíg megszabadulunk azoktól a dolgoktól, amik nem tesznek jót önmagunknak. Megfigyelted, milyen gyakran ugrunk fejest, olyan történetekbe, amelyek nem igazán nekünk valók? Én mindenesetre néha ügyesen kitértem mások hasznára lévő tévedések elől, és amikor az eszed nem hallgatja meg, amit a szíved diktál, akkor a tested betegséggel reagál. Idáig már eljutottam… Igaz, hogy a szerelmi csalódások padlóra tudnak küldeni minket, de amikor kigyógyultunk belőlük, az hihetetlen erőt tud adni.
Silence (Csend): „Sokat tanultam az aggodalom pillanataiból” Mit csinálsz a nagyon rossz pillanatokban?
Megélem azokat. Végigmegyek az úton. Abbahagyom a hadakozást és egy jó nagyot sírok. Magánéletemben a csend volt az õrzöm, miután elvesztem a zajban. Vannak pillanatok, amikor el kell fogadni, hogy a fájdalom jobb, mint a küzdelem.
Parce que tu pars (Mert elmész): „Vannak emberek, akik elmennek, mert nem szeretnek többé” Ez a dal egy nagyon súlyos témára emlékeztet, hiszen az öngyilkosságról szól. Miért választottad ezt a témát? Lélekben átmentél már ezen?
(Lara hallgat) – Ha egy kicsit is ismernél, tudnád, hogy gyakran írok olyan dalt, ami nem azonos velem. Ez a válaszom. De azt is el kell mondanom, hogy az élet szép, mellesleg, ezzel a gondolattal zártam le a lemezem. Édesanyám adta nekem ezt a kellemes pillantást a létezésre, és ezért neki ajánlottam a lemezem.
Tango: „Tango, szerelmem. Állat vagy matador, kettõnk közül az egyikünk erősebb, amikor a testem tekereg…” Számodra a szerelem egy harc?
Nem, dehogy! A harcban mindig is bukást láttam. Én szeretem a szenvedélyt érzékiségre cserélni, de nem azt az egyesülést, ami megfeledkezik a másik javáról. Amikor a személyiséged ezzel a másik személlyel elegyedik, biztos lehetsz az eredményben: két percen belül a darálóban találod magad!
Bambina: „Hiányzol nekem, Bambina…” Nosztalgia a gyermekévek után?
Ami a leginkább hiányzik, az a gyermekkor gondtalansága. A sikerrel felelősség jött, és néha ezt nehéz elviselni.
Immortelle (Halhatatlan): „Azt érzem, hogy ez minden rosszat túl fog élni…”
Ez a dal a kedvencem a lemezrõl. A kétségbeesés legrosszabb pillanataiban írtam ezt a dalt. De amikor ez a mondat megszületett, megértettem, hogy képes vagyok kijönni belõle. Olyan volt, mint egy áramütés.